2009. december 17., csütörtök

Vásárlások 2.

Igen a távolodó múlt megszépíti az emlékeket, jól írtad ezt Marianna.
És a többiek is jól emlékeznek volt a szekrény aljában a kétszárnyas
szekrényben gyúródeszka. Ez akkor divat volt.Más tartozéka nem volt.
Az első lakótelepen még ma is vannak olyan lakások ahol az eredeti beépített konyha szekrény van és abban is van gyúródeszka "házgyárilag".
Ez az a hely ami a régi használt cikk piac mögé épült. Laktunk is ott , dolgoztunk is ott
onnan tudom.

De volt a karácsonynak még egy pár elengedhetetlen fontos kelléke amit be kellett szerezni.
Például a koksz. Mert minden munkás ember kapott a vállalatánál tüzelő utalványt
amit ha leadott a TÜKER- nél akkor hazaszállították a téli tüzelőjét. Ami ugyan limitálva volt, és nem is mindent lehetett kérni érte, és havi részletekben vissza kellett fizetni, de nem érte a családot az a meglepetés hogy nem kap egy vödör szenet , mert nincs a telepen. Mi mindig német brikettet hozattunk , ezt már nyáron lehordták a pincébe és ennek a ténye biztonságot jelentett.
Ám de karácsonykor kellett a koksz mert az tartotta a parazsat, jó fűtőértéke volt és ilyenkor karácsonytól újévig nem hagyták kialudni a tüzet.
Vendég járás volt, jól esett a meleg. Megrakták a konyhában lévő sparheltet és kinyitották a szoba ajtót beengedni a meleget .
Akkor még nem volt lyuk az ózon pajzson és a nyár nyár volt, a tél tél volt annak megfelelően hóval, faggyal, mínuszokkal. Tehát Apuval elmentünk a Petőfi és a saját utcánk sarkán , a Zacival átlósan lévő TŰKER - hez két vödörrel.
Én ültem a szánkón és fogtam a két vödröt, szerencsére volt koksz. Lemérték a vödröket és hazahúztuk , persze óvatosan. Ami lepotyogott azt nekem kellett
összeszedni mert minden darab kincs volt, és a két teli vödör mellé úgysem fértem már föl. A fuvart még egyszer megismételtük így kis beosztással biztosítva volt már a meleg is a vadonatúj konyhánkban.
A karos felnyitható ládát, mivel az esett legközelebb a sparhelthez( ami egyébként gyönyörű fehér zománcozott volt imitt amott színes csokrétákkal és a sütő felett félkörben egy felirat nagybetűkkel tagoltan S A L G Ó T A R J Á N) kinevezték
szenes ládának. Abba bele fért kb: 3-4 napi tüzelő mennyiség és nem kellett lemenni a pincébe, valamint megszűnt a szénpor a piszkavas és a különböző fűtési eszközök
okozta kupi a konyhában.
Került bele szén, de nem beleöntve ám hanem darabonként egymásra rakva, ezt támasztotta meg a hasábfa rakás, aztán egy dobozban a koksz, némi alágyújtós, és
a begyújtás fontos kelléke az újságpapír.
Járattunk újságot, de ha összegyűlt akkor összekötve felkerült a padlásra amit a tűzvédelmi ellenőrzések előtt mindig lehordtunk, mert az tűzveszélyes volt.
Aztán mikor elmentek a tűzoltók akkor vissza hordtuk.
Imádtam a padláson lenni és régi dolgok között turkálni. Egy térben volt minden lakó cucca külön kupacokban. Tudtuk melyik kupac kié, de a másikéhoz nem nyúlt soha senki.
Na , hát a ládánkból már csak a papír hiányzott, ezért mondta nekem Apu, hogy
édes lányom menj föl a padlásra és hozz le két csomag papírt.
Sapka, kinőtt kabát felvéve, és irány a padlás.
Válogattam a csomagok között, mindent megfogdostam, megnézegettem és találtam egy kupacot amiben volt egy vastag összefűzött valami, ami nem újság volt.
Megpróbáltam kiráncigálni de a cukor spárga elvágta a kezem. Sikertelenül bajlódtam a dologgal és éreztem hogy kincset találtam.
A ráncigálást kiabálás zavarta meg - mi van már hogy nem jössz , tessék lejönni még halér is el kell menni, nem akarom többet mondani !!
Hú ha ! Sietnem kellett, a padlás lépcsője meredekebb volt mint a szokásos,
kapaszkodni nem tudtam mert a hónom alatt volt a két csomag amit kértek a kezemben a harmadik amiben a kincset véltem felfedezni.De minden bukfenc nélkül leértem.
Meg is jegyezték hogy miért kellett három csomag, kettőt kértek.
Aztán mikor meglátták hogy mosom a spárga vágta kezemet kaptam egy kis szidást.
Mindegy mi van a csomagban ráérünk megnézni volt a válasz , és elmentünk
a henteshez akik az ünnepek előtt kiköltöztek az utcára árulni, se EU szabvány, se jégkása de vették a halat az emberek.
A plakátokon , a hirdető oszlopokon egy marhafej azzal a felirattal - Mondja marha
miért oly bús ? - mert olcsóbb a hal mint a hús ! És közben türelmesen álltunk sorba
, várva hogy ránk kerüljön a sor. A tükörpontyot nem szerették az állítólag zsíros, a pikkelyest előbb elhordták ezért kellett időben megvenni .
Mindig virgonc életképes halat kértünk mert akkor még két napot a nagy piros vájlingban töltött a dög . Ugyan a KERAVILL kirakatában láttunk már
Szaratov hűtő szekrényt de gondolni még álmunkban sem mertünk arra hogy egyszer nekünk.................
A mi hűtőnk csak télen működött a bejárati ajtó feletti kis ablakba csinált apu egy szúnyogháló oldalú dobozt ami oda felszerelve megvédte a kaját az állatoktól, és a belső ablak nyitásával ki be lehetett pakolni. Nyáron kenyeret szárítottunk benne.
Na meg volt a hal is, irány haza diót törni.
Szegény dió nem tehetett róla hogy nagy utálattal pucoltam, sokkal jobban izgatott
a harmadik kupac újság. Vajon mi lehet benne ?De az ünnepi előkészületekben a gyereknek is részt kellett venni. Utólag jöttem rá , helyesen.
De mi lehet az az összekötött valami ????

folytatom......

10 megjegyzés:

Abile írta...

Elüldögélnék itt Nálad... és olvasgatnálak! :o)) Elképzelem, ahogy ülsz egy fotelben... én kucorognék a lábad előtt a szőnyegen és csak mesélnél és mesélnél... közben a kandallóban ropogna a tűz....
Akár a mesében!!

mammka írta...

Mmama: ne csináld!!!Igazi Mesélő vagy,pont a legizgisebb résznél hagyod abba!!!!Holnap írod meg csak a Titkot????
Kérek szépen esti mesét!!!!:))))))))

mammka írta...

Milyen jó lehet az unokáidnak!!!!Igazi Nagymami vagy!!!!!

Mehike írta...

Nagyon jó volt olvasni,nem tudtam elszakadni:-)Várom a folytatást

Nyafkamacska írta...

Mesemondólány :-)
Nem ér a legizgalmasabb résznél abbahagyni!

Tigrislilijom írta...

És mi volt benne???
(Á, nem vagyok türelmetlen :-)))

Lonci írta...

Csatlakozom az előttem szólokhoz; ma még ugye folytatod?

mmama írta...

Abile ! én is inkább a földön üldögélést választanám, gyakorlott vagyok benne az unokák miatt.

Aki kíváncsi hamar megöregszik :))

bruercsi írta...

Még, még, jaj, de messze a holnap!!!

fpárduc ugrásai írta...

Rohamosan öregszem! Mi volt a csomagban????
Őszülök...(Vagy csak szőkülök?)
Igazi Nagymama vagy! Irigylem az unokáidat!
Na megyek mézeskalácsot díszíteni... :)