2010. október 9., szombat

Hogy is volt ? 3.


Divat , öltözködés.
Volt, van, lesz, mióta sikeresen lejöttünk a fáról a nő mindig tetszeni akar.
Mostanra már széles a skála a márkás divatházak drága cuccaitól a piaci turkálókig ,
ki ki tehetősége, igénye szerint öltözködhet.Nem beszélve -kici folint- áruházig:-)
De nem volt ez így mindig.
Mikorig én vissza emlékszem volt az Állami Áruház . Egy nagy vegyesbolt, különféle osztályokkal , árukkal. Persze mind tömeg cikk.
De a magyar találékony fajta. Sokan kaptak külföldről csomagot és szinte ebből éltek.
Reisman néni lánya aki "lelépett" így támogatta a mamáját. Mindig volt eladó kurrens
árú és persze vevő is. De csak szigorúan stikába:-) Vagy az IKKA- ba ( elkobzott áruk boltja )
Voltak varrónők is de oda is csak titokban volt szabad menni. Így jártak a nagyimhoz is.-Rózsika néni vissza hoztam a könyvet - közben szoknya próba volt :-)
Aztán valami másik illegális csatornán( csempészet) is áramlottak be a divatos dolgok. Szatén pongyola, nylon köntös, kombiné.Sorcsipke blúzok , és
a nylon harisnya egész fehérnemű garnitúrák, beleértve az inkvizíciós harisnya tartót is:-) És mert ebből bizony kilógott a combika, lett hozzá vastagabb száras nylon bugyi , amit mi nemes egyszerűséggel csak dinamónak hívtunk:-)
És jött a borzalmas szivacs kabát, az orkán kabátok, terylén rakott szoknya,
és a Trapper farmer. Egyre többen hordtak bikinit, illetve kétrészes fürdőruhát.
Megmaradt pár maszek még az államosítás után, de folyamatosan rettegtek mikor kerülnek sorra Ők is. Alakult jó pár Ktsz. is mérték után dolgoztak rendelésre , de itt megfizethetetlen volt minden, oda munkás ember nem igen tudott betérni.
Aztán jött a mini szoknya, és aratott. Mini nyári ruha pl: 10x10 centis csomagban összecsomagolva , vállpántos plisszérozott ( gyárilag apró rakások) természetesen
az is nylonból. Bomlottak érte és utána a lányok asszonyok.
Nekem nem lehetett divatozni, mert a fentiek mindegyike a romlás kezdete, mi több fertő ! A család felnőtt tagjai így döntöttek. A két lány a családban Ica unoka nővérem és én kimaradtunk ezekből . A nyolcadikos ballagásomra azért kikönyörögtem egy törpe tűsarkú cipőt:-) Apu forgatta rendesen a szemeit , de Anyu lobbizott értem:-)
Aztán az ösztöndíjamból minden hónapban vettem valami. Rendre olyat amitől otthon napokig hallgattam . Rendes lány nem jár ilyenbe stb.... de én lázadó vagyok.
Ica nem , Ő nem merte ezt megcsinálni .
Na de mikor elkezdtem dolgozni akkor a fizetésemből kelengyére, stafírungra kellett volna gyűjtenem .
Ha nem jártak volna be a varrodába a lengyelek, és nem hozták volna a Biczmose
kölnit , a ma is jó minőségű kék fehér dobozos krémet, az ezüstróka sapkát, aranyat,
körömlakkokat stb.
Aztán jöttek az ideglenesen itt állomásozó asszonyok a Krasznaja Moszkva, és a többi intenzív illatú kölnikkel .
És jött a részletes asszony is, a festménytől a kötött áruig a táskától a könyvön keresztül mindent árult. És valami kifürkészhetetlen véletlen miatt mind fizetés napon vagy közvetlen utána . Vannak az embernek gyönge pillanatai, nálam ez mindig akkor következett be mikor bejött valami árus:-)
Egy idő után , persze akkor már volt mindenem ami menő volt, érettebb munkatársaim ráhatása jó irányba terelt. Elkezdtem varrni magamnak.
Az anyag vásárlási szenvedélyem akkor kezdődött, és még ma is tart.
Rájöttem hogy egyedi dolgokat tudok készíteni, és olyan minőségben amilyet én szeretnék. Így született meg az első télikabátom, majd kosztümök, ruhák stb.
Ha valami szépet és különlegeset akarok, igen akarok ( !) akkor vágok és varrok ma is.A ruha nem gond . Ezért aztán áttértem a cipők és a táskák , valamint a harisnyák
körüli gondos válogatásra. A zöld táskához csak zöld cipőt, a bordóhoz csak bordót,
de volt piros, lila, a klasszikus színeken kívül. Ezekhez nem mindegy a harisnya milyensége sem. Volt egy időszak mikor tombolt a vastagtalpú cipő divat, olyan ortopéd jellegű.Akkorát taknyoltam én egy ilyenben , karomban gyerekkel, de szerencsére csak én törtem össze.
Mióta " rongy" táskáim vannak a bőrök ritkán kerülnek elő, de a harisnyáknak ma is rabja vagyok. Nem is veszek fel akármilyet:-(
A cipők közül mára a színskála csak a klasszikusokra szelídült vissza nálam.

A legkedvesebb táskám amit vagy húsz éve kaptam a nemsokára 92 évét betöltő nagynénitől, amit Ő is még fiatal asszony korában örökölt. Egy kívül krokodil, belül kígyó lap táska. A kora több mint 100 év, és még hordható, nagyon szép darab.
Van hozzá egy orbitális sarkú cipőm is:-)))

" Mert a divat az nem halad, csak vissza változik "

Itt a kánaán ! Itt a kánaán ?



2 megjegyzés:

Eta írta...

Az első bejegyzésedből érthető a cipő, táska és harisnyamánia (csak aki hordott ünneplőhöz flórharisnyát, érti meg, mit jelentett egy nylon) Én a 70-es évek végén az NDk-ban elégítettem ki az efféle mániámat. egy-egy látogatás után cipőhegyekkel jöttem haza, hozzávaló táskákkal. :o)) A hülye árupolitikájuk következtében a Salamandert nevetségesen olcsón lehetett kapni (ha egy szandál "odaát" 36 DM volt, akkor ideát 36 kelet-német márka. :o)) ) Nekünk magyaroknak valódi cipő-Paradicsom. :o)

@X írta...

Bocs' van egy "mániám", kb. az, hogy szeretem tudni (vagy csak érdekel) a mozaikszavak jelentése.
(SZTK,OTI,EMKE,KALOT,KALÁSZ,MIRELIT, KUKA...és ne soroljam)
Megakadt a szemem az IKKA-n !
Hát, nem tudom, tudtátok-e ?- de az IKKA = IBUSZ Külföldi Kereskedelmi Akció -nak a rövidítése.
Az IBUSZ is egy eléggé régi mozaikszó - stb.
Gondoltam,beírom ide - (majd pontosítsátok) mert szerintem az IKKA az nem volt az "elkobzott áruk boltja"- de sebaj!