2012. szeptember 24., hétfő

Szigetmánia ?

Nem elég hogy szigeten lakunk, még nyaralni is szigetekre járunk:-)
Beszámoló egy turistától, aki minden útja előtt igyekszik tájékozódni, a felfedezni kívánt
hely történelméről, történetéről , népéről, nyelvéről, és gasztronómiájáról.
Aztán tapasztalatait a saját (nem szépíró) stílusában leírja.

Az AIR MALTA menetrendszerű járata félórás késéssel indult, úgy is érkezett Luqara ,Valetta repülőterére . Ahogy kidugtam a fejem a gépből rögtön megéreztem a 85-90% os páratartalmat.
Mediterránum , ezt kell szeretni.A hőmérő 32 fokot mutatott, hiába ott is nyárutó van:-)
A fővárost 1566.ban a Máltai Lovagrend hatodik Nagymestere a francia származású
Jean Parisot de la Valette alapította, róla kapta a nevét, a hadmérnökök által vonalzóval megtervezett város.
A szigetcsoport áll: Málta . Gozo, Comino, lakottak, Szt.Pál szigete, Cominotto, Filfla lakatlan.
Máltai nyelven beszélnek, ami erősen arab hangzású. Mellette sokan beszélik az angolt is.
Málta sziget területe 316 négyzet km.( Budapest 525 nm.km.)
Legmagasabb helye a Ta' Dmejrek 253m.
 A közlekedés a miénknek az ellentéte , amihez párosul a déli temperamentum .
Az egész szigetet behálózza a busz járat napi jeggyel közlekedtünk, így sokkal jobban bele kerültünk az ottani mindennapokba, vegyülve a helyiekkel. Arról nem is beszélve hogy többet is és más aspektusból láthattunk dolgokat , helyzeteket.
Sliemában a Grand Harbour-nál felszálltunk egy sétahajóra és az körbe hajózta velünk az egész csipkésszélű öblöt. Páratlan látvány volt. Mikor kiszálltunk a hajóból, fogtunk egy vizitaxit ami két perc alatt átvitt Valettába minket.
Furcsa érzés azokon a lépcsőkön járkálni ahol nagy nevű történelmi személyiségek is járkálhattak réges rég. Reneszánsz, barokk és arab stílus keveredik, mégis jól megférnek egymás mellett. Apró zöld oázis a kőerődben a két Barakka kert, buja növényzetével.
A város egy egy részei kihaltak, más részei szinte lüktetnek, és ez utcánként változik.
A Szt. Elmo erőd ágyúi mögött állva némi képzelő erővel megáldva láthatja az ember a törekvő ellenséget, akiket elnyel a tenger.
Árnyék az nincs csak a szűk utcák magas házainak árnyéka ad enyhet.
Víz vagy Kinne (gyógyfüvekből és keserű narancsból készült helyi üdítő) mindig volt nálunk
mert inni sokat kellett.
Ezt a túrát két egymás utáni nap is megcsináltuk.Egy nap nem volt elég .
A második buszos napot egy idilli kikötőben Marsaxlokkban (Marsáslak) fejeztük be. Miután megnéztük a városkát egy parti vendéglőben pihentünk meg.
Vegyes tengeri tálra vártunk jó egy órát:-) Mentségül felhozható hogy áldozataink a rendeléskor még éltek, kétség nélkül friss volt az alapanyag:-) Egy szép példány barracuda,
garnélák , fekete és fehér kagylók, valamint polip babák némi salátával körítve fejedelmi lakoma volt ..nyammm....
Nem voltunk sehová befizetve ellátásra, így mindennap ott ettünk amerre jártunk.
Végig kóstoltunk mindent ami máltai, a csigára (bebbuxu) még nem voltam elég edzett:-)
A csapvíz nem iható, tisztított tengervíz folyik belőle.
Természetes édesvíz nincs az egész szigeten !
A házak tetején vannak óriási víztározók, ha megnyílnak az ég csatornái felfogják és hasznosítják száraz időkben.
A tenger part (Bay Bahar) körben sziklás, nem kicsit, tehát aki hosszú homokos plázsra vágyik az ne menjen Máltára.Vagy válasszon azon 3 nagy szálloda közül ahol Líbiából áthozott durva szemcsés vörös homok található.
A mi hotelunk tetején volt egy tenger vizes medence műfüves napozó terasszal, azért nincs minden veszve:-)Össz-vissz 2x voltunk fent, inkább járkáltunk és nézelődtünk.
A lakosság 96% katolikus, csak ezen a szigeten 365 templom van !
Minden napra jut egy védőszentnek szánt festa (ünneplés).Majd' mindennap volt tüzijáték
ebből kifolyólag .
A máltai építkezés helyben kitermelt mészkőből , lapostetős keskeny hosszú házakat formáz.
Ez valamelyest biztosítja a nyári forróság átvészelését. December és január a leghűvösebb  hónap mééég +16 fok is lehetséges ! brrrrr:-))
A házakban kéményt sem építenek .

Nekünk ennyi információt és a mellette látottakat sikerült elraktározni, feldolgozni úgyis majd apránként tudjuk, és hát készüljünk az elkövetkezendő napokra megyünk Gozora !

Jolimama írta...

Végigjártam Veled:-)
Csudajó, hogy olyan helyekre el tudok jutni - virtuálisan -, ahova másképp nem.
Nagy élmény volt, készülök a következő állomásra:-)

mmama írta...

Köszönöm Jolimama !
Holnap indulunk tovább! virtuálisan:-)

Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
Ágni írta...

Be jó, hogy idén is szigeteltetek:) Nagyon veletek jártam Máltán! Várom a következőt!

Amaranta írta...

Félelmetesen gyönyörűnek és nagyon érdekesnek tőnik téged olvasva. Kicsit fenntartással mennék oda, de egyszer jó lenne...

Márta írta...

Szép, vágyott helyeken jártál!